Centrum RODOS, které působí v rámci Národního superpočítačového centra IT4Innovations, vyvinulo systém viaRODOS. Ten pomáhá řidičům zjistit, jak vypadá aktuální dopravní situace na vybraných silnicích v České republice. Systém se soustředí na to, co zajímá řidiče nejvíce – kde jsou kolony, jak dlouho se v nich řidiči zdrží a případně kudy je efektivně objet. Spolehlivý informační systém, který v současnosti pokrývá páteřní síť komunikací ČR, začala využívat České televize ve svém každodenním vysílání Studia 6.

Aplikace viaRODOS, která představuje aktuální dopravní situaci na vybraných komunikacích ČR formou jednoduché grafiky je dostupná na adrese viarodos.cz. Informace jsou aktualizovány každou půlminutu a poskytují tak věrný obraz situace na silnicích.

Informace ze systému viaRODOS se získávají především ze 130 tisíc referenčních vozidel, jejichž pohyb monitorují satelitní systémy. „Satelitními jednotkami, které dávají informaci o poloze a rychlosti v kroku jedné minuty, máme osázeno pět procent dopravního proudu. To je dostatečné pokrytí k tomu, aby se jednak řídily dopravní proudy a jednak se kvalitně informovali řidiči. V tuto chvíli je pokrytí na úrovni šesti až sedmi procent, jedná se o jeden z nejpřesnějších monitorovacích systémů dopravy v Evropě,“ říká dopravní expert Národního superpočítačového centra IT4Innovations Martin Hájek.

Data z viaRODOS jsou již nějakou dobu využívány také Národním dopravním informačním centrem.

Další výraznou pomocí pro pohyb řidičů je monitoring měst – Prahy, Brna a Ostravy. Na interaktivní mapě si řidiči mohou zobrazit aktuální dopravní situaci v jednotlivých ulicích těchto měst. Systém zobrazí veškeré kolony a také délku čekání s přesností na minuty.

„Začínali jsme s nejdůležitější dopravní tepnou, D1. Pokrytí největších českých měst znamená další zlepšení našeho systému směrem ke konečným uživatelům. Vzhledem k pokrytí, které máme k dispozici, jsou časy uváděné v aplikaci naprosto přesné. Mohu říci, že se jedná o systém, který jinde v Evropě v takovém rozsahu nenajdete,“ doplňuje Martin Hájek.

Následným krokem pro vylepšení aplikace, na kterém centrum RODOS pracuje, je vývoj systému pro předpovědi dopravní situace. Výsledný model založený na průběžné analýze obrovských objemů historických dat a jejich porovnáním s aktuální naměřenou situací umožní předpovědět, kdy a kde se začnou na silnicích tvořit kolony, jak bude velké jejich časové zdržení a umožní nám navrhnout pro každého jednotlivého uživatele aktuálně nejlepší trasu z pohledu času a nákladů.